De telefoon bij het leren: een vloek of een zegen?

Bron:

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/03/facebook-in-de-klas-werkt-niet-12813782-a1572088

De mobiele telefoon is in de huidige samenleving niet meer weg te denken. WhatsApp, Instagram, spelletjes en ga zo maar verder. Tegenwoordig kan er van alles met je mobiel. Zelfs op scholen wordt steeds meer gebruik gemaakt van de telefoons en laptops. Leerlingen kunnen hun boeken digitaal bekijken, oefeningen maken op speciaal ontworpen websites en via sites kunnen leraren hun leerlingen laten deelnemen aan interactieve lessen. De voordelen van het gebruik van het internet zijn duidelijk, maar de nadelen worden ook steeds duidelijker. De afleiding die leerlingen voelen wanneer ze aan het leren zijn met de telefoon op tafel is groot. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen veel langer bezig zijn met leren wanneer de telefoon op tafel ligt. Ze scoren gemiddeld zelfs lager op hun toetsen, zo blijkt uit een artikel dat NRC laatst publiceerde.

Ook bij ons op de vestigingen merken we dat deze afleiding groot is. Nadat de focus steeds meer kwam te liggen op het “politieagentje” spelen richting gebruik van de mobiele telefoon in plaats van waar we echt voor zijn: studiebegeleiding, hebben we besloten standaard alle telefoons in te laten leveren. Natuurlijk vinden we ook dat leerlingen moeten leren omgaan met hun telefoons, dit betekent dat als we de leerling meer gaan loslaten en toewerken naar zelfstandigheid, we ze dan ook in deze fase begeleiden met de verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen telefoon.

Even terug naar het artikel; scholen merken dat de leerlingen een stuk geconcentreerder zijn wanneer alle telefoons worden ingenomen. Kees van Domselaar, voorzitter van de iScholengroep, trekt in het NRC de conclusie dat niet alle schuld op de telefoons geschoven kan worden. Per slot van rekening vinden leerlingen toch wel afleiding of het nou digitaal is of niet.

Recent Posts