Leren met herhaling; de cognitieve belasting theorie

Bron: https://www.vernieuwenderwijs.nl/cognitive-load-theory/

Het is kwart voor zeven ‘s avonds en je hebt een leerling voor je zitten die overhoord moet worden voor een vak waar hij of zij de hele middag voor heeft zitten blokken. Je ziet dat de leerling een glazige blik heeft en dat er maar weinig binnenkomt. Je probeert nog wat laatste dingen uit te leggen, maar het gaat het ene oor in en het andere oor uit. Hoe komt dit? John Sweller en zijn cognitieve belasting theorie hebben daar een antwoord op.

Ieder mens heeft een korte-termijn en een lange-termijn geheugen. Leerlingen zijn geneigd om alles voor een toets in het korte-termijn geheugen op te slaan door kort van te voren te leren. Gevolg is dat ze het de volgende dag vergeten zijn. Wij proberen door middel van veel herhalen de informatie van het korte-termijn geheugen naar het lange-termijn geheugen te laten gaan bij de leerlingen, zodat ze er volgende toets ook nog wat aan hebben. Toch zien we soms dat leerlingen een hoop nog de dag voor de toets moeten leren en niet alles snappen. De glazige blik wordt steeds meer aanwezig; het korte-termijn geheugen zit vol!

Je korte-termijn geheugen kan namelijk maar een beperkte hoeveelheid informatie opslaan. Door voldoende slaap, een hoop herhaling en in kleine stukjes leren, kunnen de hersenen de informatie uit het korte-termijn geheugen in schema’s in het lange-termijn geheugen inpassen.

De cognitieve belasting theorie stelt dus dat je je hersenen niet teveel in één keer moet belasten met nieuwe stof. Hoeveel je aankan verschilt natuurlijk per persoon, maar het helpt voor iedereen om in kleine stukjes te leren en te zorgen dat je je optimaal kan concentreren. We zien dan ook dat wanneer toetsen in kleine stukjes worden geleerd en er zo min mogelijk afleiding is, leerlingen een stuk beter toetsen voorbereiden dan wanneer zij dit een dag van te voren doen. Zo zien we een hoop leerlingen graag, met een heldere blik, weer lekker naar huis gaan!

 

Recent Posts