Focus op basisvaardigheden!

 In Huiswerkbegeleiding

Onderwijs is bepalend voor de toekomst van jongeren en daarmee ook de toekomst van Nederland. Het is dan ook niet verrassend dat de kwaliteit van onderwijsprestaties van jongeren onder een vergrootglas liggen. Volgens internationale standaarden, zoals het PISA-onderzoek, staan de prestaties op het gebied van lezen, wiskunde en natuurwetenschappen onder druk. Tussen 2003 en 2022 daalde de score van Nederlandse 15-jarigen op leesvaardigheid bijvoorbeeld van 513 tot 459 punten. Ter vergelijking: voor de EU was deze daling van 498 tot 480 punten. Nederland is dus geen uitzondering, maar de score van Nederland is wel gedaald van ruim boven het Europese gemiddelde tot eronder.

Nederland zet in op een kenniseconomie vandaar dat deze ontwikkeling met betrekking tot de kwaliteit van basisvaardigheden moet worden aangepakt. Daarnaast zijn deze vaardigheden van groot belang om als individu mee te komen in de maatschappij, in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. Het versterken van basisvaardigheden in het onderwijs wordt daarom ook gezien als een speerpunt. Goed lezen, schrijven en rekenen zijn voorwaarden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en jongeren goed voor te bereiden op de toekomst.

Welke vaardigheden vallen nu eigenlijk onder de basisvaardigheden? Volgens de Overheid gaat het hier om competenties op het gebied van taal, rekenen/wiskunde en burgerschap. Daarnaast wordt ook digitale geletterdheid genoemd als een belangrijke competentie om mee te kunnen doen aan de maatschappij in het algemeen en het onderwijs in het bijzonder. In het onderwijs wordt door middel van referentiekaders de kwaliteit van deze competenties gemeten.

Voor een individuele leerling zijn duidelijke instructies en voortdurende oefening bepalend voor de ontwikkeling van deze vaardigheden. Taal- en rekenonderwijs op de basisschool, stimulans vanuit de thuissituatie en persoonlijke inzet van de leerling zijn hierbij belangrijke factoren. Als een kind bijvoorbeeld goed teksten en boeken kan lezen, versterkt dit het leesplezier en daarmee de woordenschat van kinderen, het concentratievermogen en begrip van de wereld en de maatschappij. De ervaring leert: hoe meer je ermee bezig bent, hoe makkelijker het gaat en hoe positiever de ervaring van de leerling!

Bij Van Berkum Studiebegeleiding koppelen we de ontwikkeling van leesvaardigheid en rekenvaardigheid voor middelbare scholieren aan concrete vakken. Bijvoorbeeld in een bijles geschiedenis komt leesvaardigheid aan bod om te komen tot een goed tekstbegrip waarbij de leerling leert om hoofd- en bijzaken te kunnen onderscheiden. En om tijdens een wiskundebijles een opgave goed te kunnen begrijpen moet je goed kunnen lezen; om de opgave te kunnen uitwerken heb je goede rekenvaardigheden nodig. Als we tijdens een les studiecoaching met een leerling aan de slag gaan met samenvatten of het maken van een mindmap, liggen vaardigheden als onderscheiden van hoofd- en bijzaken altijd in het verlengde van een goede leesvaardigheid.

Kortom: basisvaardigheden zijn verweven met alle vakken en deze competenties versterken begint concreet met aan de slag gaan en oefenen. Bij Van Berkum Studiebegeleiding helpen we uw kind daar graag bij.

Bronnen:

https://www.ocwincijfers.nl/sectoren/ocw-internationaal/onderwijs/leerlingen-en-studenten/internationale-prestaties-pisa

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/basisvaardigheden

Recent Posts
Neem contact op

Laat een berichtje achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start typing and press Enter to search