Jongens blijven vaker zitten
Bron: https://www.ad.nl/binnenland/jongens-redden-het-vaker-niet-in-derde-klas~a069b4a8/
Uit onderzoek van Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) blijkt dat jongens vaker blijven zitten dan meisjes, met name in de derde klas. Het totaal aantal leerlingen dat na de derde klas naar een lager niveau doorstroomt daalt wel, maar wanneer er wordt gekeken naar de verdeling van jongens en meisjes, blijkt dat aandeel van jongens in deze groep steeds groter wordt. Dit heeft geen relatie met intelligentie maar wel met de verschillen in ontwikkeling tussen jongens en meisjes.
Vooral in de derde klas op de middelbare school is er een groot verschil. De meeste meisjes zijn in hun groeispurt en kunnen er soms al behoorlijk volwassen uitzien. Ze kunnen ook al flink puberen, terwijl de meeste jongens hier op een latere leeftijd pas echt last van krijgen. Dit komt omdat gemiddeld genomen de ontwikkeling bij jongens pas later begint dan bij meisjes. Doordat de groeispurt dan ook later is, voelen ze zich mentaal ook pas later ouder dan de meisjes. Gek genoeg is ons schoolsysteem erop gericht dat zowel jongens als meisjes op hetzelfde punt in hun ontwikkeling zitten. Jongens moeten daardoor even goed kunnen plannen en zelfstandig werken als meisjes, terwijl ze daar dus gemiddeld genomen soms nog helemaal niet klaar voor zijn. Consequentie is dat jongens meer moeite hebben met bijblijven in de klas en krijgen ze vaker strafwerk of worden ze uit de lessen verwijderd omdat ze afgeleid zijn. Ook hier zien we vaak dat meisjes steeds eerder zelfstandig kunnen plannen en leren, terwijl we jongens vaak nog wat langer op weg moeten helpen voordat ze helemaal doorhebben hoe ze hun schoolwerk het beste kunnen aanpakken.
Er gaat volgens oud-hoogleraar Louis Tavecchio behoorlijk wat talent verloren in het huidige schoolsysteem.Hoe dat opgelost moet worden, is nog niet zo makkelijk te benoemen. Voorlopig blijven wij hier in ieder geval de jongens stimuleren om hun planvaardigheden te ontwikkelen en ze te blijven ondersteunen wanneer ze het plannen moeilijk vinden.