Leren met gebaren
Het is een veelgehoorde klacht: leerlingen die van de brugklas tot het eindexamen een vreemde taal leren, maar eigenlijk geen woord kunnen spreken. Ze hebben vaak het gevoel dat ze verzanden in het leren van woordjes, het stampen van rijtjes en het uit het hoofd leren van zinnen. Een aantal leraren waren daar helemaal klaar mee en hebben een vanuit Canada overgekomen methode overgenomen: het AIM, dit staat voor Accelerative Integrated Methodology. Deze methode gaat ervan uit dat een leerling een taal veel sneller leert als het spreken ondersteund wordt door taaluitingen zoals gebaren. Deze methode wordt tot nu toe met name gebruikt bij de Franse taal en de leerlingen en leerkrachten spreken alleen Frans in de lessen. Het praten wordt ondersteund door gebaren, zodat de leerlingen zelf kunnen achterhalen wat bepaalde woorden betekenen.
Veel leerkrachten zijn nog huiverig om deze nieuwe methode te gebruiken. Ze zijn bang dat de leerlingen helemaal geen grammatica aangeleerd krijgen. Toch zeggen veel voorstanders dat het aanleren van de grammatica vrijwel automatisch gaat doordat de leerlingen de vreemde taal veel spreken. Ze verbeteren elkaar en horen hoe de zinsbouw zou moeten zijn. Ook gebruiken ze woorden die ze later nog veel zullen gebruiken en minder de woorden die vaak in de methodeboeken staan, maar in het dagelijks leven maar weinig gebruikt worden.
Ook in Amersfoort zien we zowel basisscholen en middelbare scholen die gebruik maken van het leren aan de hand van gebaren. Dat zorgt er ook voor dat hier bij Van Berkum Studiebegeleiding we de leerlingen op een andere manier overhoren. Daar waar we de leerlingen die volgens een lesboek leren altijd schriftelijk overhoren voor de woorden en zinnen die zij moeten leren, laten we de leerlingen die leren met gebaren juist de woorden uitspreken.
En wat vinden de leerlingen? Naarmate ze ouder worden, wordt het leren met behulp van gebaren wel wat kinderachtig zeggen sommigen. Toch zijn ze uiteindelijk wel blij dat ze bijvoorbeeld na 6 jaar Frans te hebben gevolgd, zich met gemak kunnen redden in de supermarkt op vakantie. Ze geven aan dat dat toch wel te danken is aan het leren via de AIM-methode.