Magister niet meer zichtbaar voor ouders; een goed idee?
Het Jordan Lyceum haalde begin deze maand de nationale media met zijn beslissing om ouders tijdelijk geen toegang meer te geven tot Magister, de app waarin huiswerk, cijfers en absentie van leerlingen wordt bijgehouden. Het meekijken door ouders zou teveel druk voor de leerlingen opleveren.
Op de site van RTL Nieuws legt economiedocent Uittenbogaard van het Jordan Lyceum uit: “Ouders zien het vaak als interesse tonen, maar voor leerlingen voelt het meer als over de schouder meekijken.” Hij stelt voor dat ouders in gesprek gaan met hun kind of samen naar de resultaten kijken, in plaats van stiekem te controleren. “Je mag kinderen best meer regie geven.”
In de tijd voordat apps, zoals Magister, hun intrede deden, vertelden leerlingen hun ouders welke cijfers ze hadden gehaald aan de keukentafel als ze thuis kwamen. Of ze vertelden niet welke cijfers ze hadden gehaald. Dan kwamen ouders er pas achter als het rapport ondertekend moest worden of er een telefoontje van de mentor kwam.
Ook bij Van Berkum hebben we de introductie van Magister meegemaakt. Aan de ene kant maakt deze app ons werk makkelijker, want als het huiswerk in Magister staat, kunnen we precies zien welke huiswerk een leerling moet maken en wanneer de toetsen zullen plaatsvinden. Handig bij het maken van de planning. Aan de andere kant bestaat het risico dat een leerling te weinig zelf wordt gemotiveerd om huiswerk op te schrijven en zichzelf verantwoordelijk te gaan voelen voor zijn huiswerk. Een vaardigheid die we juist willen ontwikkelen.
Er zitten natuurlijk voor- en nadelen aan Magister. Tegenover de “bemoeizucht” die sommige leerlingen ervaren, staat ook het steuntje in de rug dat ouders (tijdelijk) aan hun kind kunnen bieden, omdat een kind het gewoon lastig vindt alles zelf te regelen. Bij Van Berkum willen we hierin een middenweg vinden: we kijken altijd sámen met de leerling in Magister en zorgen er samen voor dat al het huiswerk en toetsen worden ingepland. Ons idee is dat de leerling zich zelf verantwoordelijk gaat voelen voor zijn schoolwerk en dat wij tijdelijk ondersteunen om de vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om er daarna zélf mee uit de voeten te kunnen. Op deze manier leert de leerling dat zelf overzicht en controle hebben, rust brengt. Lees hier het artikel op de site van RTL.