Terug naar de ouderwetse agenda
Inmiddels alweer heel wat jaar geleden werd Magister geïntroduceerd op de scholen. Het was een handige vervanging van het klassenboek. Geen gesjouw meer met een boek van les naar les en vanaf toen kon iedereen altijd en overal zien wat er precies geleerd en gemaakt moest worden. Een uitkomst zou je denken! Ook voor ons bij Van Berkum Studiebegeleiding natuurlijk handig om niet meer afhankelijk te zijn van hoe goed de leerlingen opletten in de les wanneer het huiswerk opgegeven wordt. De vraag is of het ook echt een uitkomst is. We zien ook bij scholen weer een trend naar meer gebruik van agenda en studiewijzers. Waarom besluiten scholen om een stapje terug te nemen in het gebruik van dit medium?
Dit heeft te maken met het eigenaarschap van de leerlingen. Veel scholen vinden dat de leerlingen te afhankelijk zijn geworden van Magister. Velen hebben überhaupt geen agenda meer en aan het eind van de les wordt er eigenlijk helemaal niet meer geluisterd naar het huiswerk dat wordt opgegeven. Wanneer maak- of leerwerk dan afwijkt van wat er in Magister staat, is er vaak discussie. Veel scholen vinden dat de leerlingen dus meer verantwoordelijkheid moeten nemen op het gebied van hun eigen leerproces, vooral in de bovenbouw. Ook wij vinden het goed dat de zelfstandigheid van de leerlingen op deze manier gestimuleerd wordt, maar in de praktijk blijkt het voor de scholen wel lastig een goede modus te vinden.
Het vraagt omschakeling, ook van ons en ouders. Even magister checken is er niet meer bij: voortaan moet gewoon weer het rooster erbij gepakt worden om te kijken welke vakken de leerling de dag erna heeft, worden papieren en digitale studiewijzers tevoorschijn gehaald en wordt de agenda weer uit de rugzak getoverd. Samen met de leerlingen inventariseren we wat het huiswerk is en hoe de weektaken het beste ingepland kunnen worden. Op deze manier bieden we de leerlingen handvatten om uiteindelijk zelfstandig een overzicht te krijgen van wat gedaan moet worden. Zo worden de leerlingen steeds meer verantwoordelijk over het plannen van hun eigen leerproces!