Van informatie naar kennis in 5 stappen
Bron: https://www.vernieuwenderwijs.nl/informatievaardigheden/
Sinds vorige week zijn de scholen weer begonnen en begint het huiswerk weer te komen. Voor veel leerlingen is dit ook een moment waarop ze kennismaken met nieuwe vakken, waarbij ze soms zullen denken; “Waarom moet ik dit leren? Ik hoef dit toch nooit meer te gebruiken? Als ik het op Google op zoek, kan ik bijvoorbeeld toch ook zo vinden hoe de Tachtigjarige Oorlog is begonnen.” Het nut van dingen leren, is voor leerlingen niet altijd even duidelijk. Wat ze, en ook vele volwassenen, echter vergeten, is dat informatie vergaren nodig is om je kennis te vergroten. Maar hoe doe je dat? Dat doe je in zes stappen.
Stap 1: Probleem formuleren.
Wat weet je al over het onderwerp? Wat is precies het probleem? Naarmate je dit vaker oefent, zal je steeds beter worden in het formuleren van het probleem en de kaders stellen waarin het probleem valt.
Stap 2: Informatie verzamelen
Dit is de stap die leerlingen vaak als de uitkomst zien. Op internet zijn tegenwoordig heel veel bronnen te vinden bij een onderwerp. Maar welke bronnen zijn juist? Is de informatie die ze noemen wel bruikbaar en geeft het echt antwoord op het probleem dat je hebt geformuleerd? Of heeft het alleen vaag met het onderwerp te maken? Deze stap lijkt eenvoudig, maar er moet heel kritisch naar de bronnen gekeken worden!
Stap 3: Informatie verwerken
Dit is de eerste stap om de informatie om te zetten naar kennis. Door de informatie te ordenen en zelf te proberen een logisch verhaal ervan te maken, verwerk je de informatie en zie je verbanden tussen de bronnen die je hebt gebruikt. Zo kan het probleem goed opgelost worden en wordt het steeds makkelijker om verbanden te leggen, iets wat in de bovenbouw voor veel leerlingen steeds belangrijker wordt.
Stap 4: Je conclusies delen
Als alle informatie verwerkt is en je duidelijk in je hoofd hebt zitten hoe het onderwerp in elkaar steekt, heb je al behoorlijk wat kennis vergaard over het probleem of onderwerp. Informatie wordt alleen pas echt kennis als het iemand ook lukt om deze informatie goed aan anderen uit te leggen. Zodra je jouw conclusies presenteert aan anderen, ben je ook alweer bezig geweest met het verwerken van informatie op zo’n manier dat je het helder aan anderen kan uitleggen en vergroot je je kennis nog meer.
Stap 5: Evalueren
Dit is een stap die vaak vergeten wordt, maar dit is erg belangrijk om kennis te vergaren! Door na te denken over hoe je alles hebt aangepakt, kijk je naar wat je de volgende keer weer kan gebruiken, wat je hebt geleerd en wat je nog moeilijk vond. Je leerpunten en successen van dit onderzoek, kan je de volgende keer weer gebruiken!